داستان اولین آشنایی شما با Google Dance
بعد از مدتی تحقیق درمورد کلمات کلیدی، بالاخره لیستی از کلیدواژههای پراهمیتِ مربوط به کسب و کارتان را در یک فایل اکسل درست کردهاید. در قدم بعدی، شروع به تولید محتوای اختصاصی و مفید میکنید.
مقالههایی که تولید میکنید با کلمات کلیدی هدف به خوبی بهینه شدهاند؛ به طوری که در عنوان، سرتیترها و بعضی بخشهای متن، از کلمات کلیدی طولانی استفاده کردهاید. حتی حواستان بوده که Keyword Stuffing نکنید.
حالا بعد از صرف چند ساعت زمان بر روی کیفیت محتوای خود، یک مقاله 2000 کلمهای بسیار ارزشمند را نوشتهاید. بنابراین بدون معطلی آن را در سایت خود منتشر میکنید.
بعد از چند روز به این فکر میافتید که ببینید مقالهای که منتشر کردید، چه رتبهای گرفته است. به همین خاطر، ابزارهای گوگل آنالیز و سرچ کنسول خود را باز میکنید. به بخشهای مختلف آمار وب سایت تان سر میزنید تا بلکه خستگی تلاشی که برای نوشتن مقاله خود کشیدهاید را با یک آمارِ کلیک بالا جبران کنید.اما پس از مدتی متوجه میشوید که نه تنها Impression سایت شما بالارفته بلکه تعداد کلیک بالایی را هم در چند روز گذشته تجربه کردهاید. با خود فکر میکنید که این روند در آینده هم ادامه خواهد داشت و از این بابت در پوست خود نمیگنجید!
چند روز بعد، دوباره سری به سرچ کنسول میزنید و در کمال ناباوری با نتیجهای عجیب و غیرقابل پیش بینی مواجه میشوید؛ بله همه چیز به حالت عادی بازگشته است. این ثانیهها یکی از سخت ترین لحظلات زندگی کاری شما به عنوان یک کارشناس سئو است. اما مشکل واقعاً کجاست؟ دلیل این رشد ناگهانی چیست؟ چرا دوباره به جایگاه قبلی خود بازگشتیم؟
چطور شده که شما حتی با تولید محتوای عالی و منحصر به فرد و بعد از مدتی افزایش ورودی، با یک افت عجیب جایگاه روبرو شدهاید؟
این نوسان در جایگاه و رتبهبندی زیر سر یک نفر است!
عنوان رقص جدید و یا بهتر بگویم الگوریتم جدید گوگل دنس در بین سئو کاران با نام رقص پاندا معروف شده است .
دلیل انتخاب چنین نامی برای این رقص جدید که همان پاندا دنس (Panda Dance) نامگذاری شده است این است که، به غیر از تمام آزمایشات گوگل دنس که در جهت جابه جایی رتبه و افزایش و کاهش آن منجر می شوند، کوچکترین جابه جایی ها و بروزرسانی ها و تغییراتی که در لینک دهی شما بوجود می آیند را می سنجد تا متوجه این موضوع شود که آیا شما تلاشی برای برطرف کردن مشکلتان انجام می دهید یا خیر.
زمانی که گوگل رتبه ، یک سایت را کاهش می دهد در صورتی که مدیر سایت نا آشنا به سئو باشد و روش الگوریتم گوگل دنس را نداند ، به دنبال کسب جایگاه قبلی که توسط گوگل از بین رفته است ، دست به دامن گزینه هایی با پرداخت هزینه می شود تا بتواند جایگاه خود را بازستاند در اینجاست که گوگل به دلایل غیر واقعی که منجر به بالا رفتن رتبه سایت شده است پی می برد .
پس اگر ملاحظه نمودید که رتبه سایت شما برای چند دقیقه ، ساعت و یا چند روز تغییر پیدا کرده عجله نکنید و فعلا اقدام خاصی انجام ندهید فقط این را بدانید که این شتری است که دم در هر خانه ای می خوابد و اکنون دم در خانه شما خوابیده است ، پس کاملا با متدی صبورانه این ایام را پشت سر بگذارید .
اگر بعد از آن چند روز با چک کردن مواردی همچون نرخ کلیک ، میزان بازدید ها ، باز خوردها از سایت شما و اینکه در بازدید از سایت شما افراد به زودی سایت را ترک کرده اند و یا دقایقی را در سایت شما وقت گذرانده اند؟ اگر تمام این سوالات و عوامل درست و موفق بودند که گوگل دنس شما را به بازی گرفته است در غیر اینصورت پیگیر شوید و به دنبال روش هایی برای ارتقا رتبه باشید زیرا رقبای شما بی کار ننشسته و با روش هایی از جمله روش های سئو منفی و یا بلک هت به دنبال بالابردن رتبه خود و پایین کشیدن شما از صدر جدول می باشند.
تاثیر الگوریتم گوگل دنس بر سایت های جدید و نو
سوال دیگری که برای شما در این زمینه مطرح می شود این است که الگوریتم گوگل دنس بر روی چه سایت هایی اثر می گذارند و چه سایت هایی را درگیر خود می کنند؟
بهتر است بدانید که گوگل دنس مرجع هدف خود را بر روی سایت هایی قرار می دهد که به تازگی آغاز به کار کرده اند و اخیرا دامنه ای خریداری و سایتی را بارگذاری نموده اند.
جدای از این سایت های جدید و نو، گوگل دنس می تواند سایت هایی را که با سئو تقلبی و یا غیر واقعی که به سئو کلاه سیاه نیز معروف هستند و برای خود رتبه های غیر واقعی کسب کرده اند را بشناسد و آن ها را درگیر آزمایشات خود نماید.
همچنین طعمه بعدی گوگل دنس سایت هایی هستند که از کلمات کلیدی جدید استفاده می نمایند.
تمام این مواردی که گفته شد سایت هایی هستند که موقعیت شان در گوگل متغیر است، و به احتمال زیاد تحت تاثیر گوگل دنس قرار خواهند گرفت.
ولیکن سایت هایی که تمام موارد بهینه سازی را به خوبی اجرا نموده اند نباید نگرانی به خود راه دهند زیرا این سایت ها با تولید محتوا های بهینه و براساس پیش فرض های سئو توانسته اند رتبه ای درخور را کسب نمایند پس تحت تاثیر امتحان و آزمایشات گوگل دنس قرار نمی گیرند.
هنگامی که الگوریتم رقص گوگل باعث افت جایگاه صفحه می شود، چکار باید کرد؟
یکی از مشکلاتی که بسیاری از صاحبان سایت های اینترنتی و یا حتی متخصصین بهینه سازی سایت دارند، عدم اطلاعات کافی برای نحوه واکنش در صورت مواجه شدن با الگوریتم رقص گوگل می باشد.
از آنجا که ممکن است در موارد بسیار زیادی الگوریتم گوگل دنس باعث افت جایگاه یک صفحه اینترنتی شود، اغلب افراد در صورت مواجه شدن با الگوریتم رقص گوگل، به سراغ موضوعاتی مانند ویرایش محتوا و یا در برخی مواقع حذف آن و یا حتی اقدام به خرید بک لینک می روند، اما این چاره کار نیست. زیرا چنین کارهایی هیچ نتیجه ای در تغییرات ناشی از الگوریتم رقص گوگل ندارند.
در حقیقت این تغییرات یک امر طبیعی بوده و هیچ گونه جای نگرانی بابت این تغییرات وجود ندارد. لذا افرادی که در زمینه بهینه سازی سایت فعالیت داشته و یا حتی افرادی که صاحب کسب و کار های اینترنتی بوده، باید توجه داشته باشند که نیاز به هیچ کدام از این اعمال نبوده و معمولا گوگل پس از انجام آزمایش صفحه را به جایگاه قبلی خود باز می گرداند.
با توجه به اطلاعاتی که در این مقاله به آنها اشاره شده است، می توان به این نتیجه رسید که در صورت مواجه شدن هر سایتی با الگوریتم رقص گوگل و به اصطلاح گرفتن ترکش های این الگوریتم به سایت، نیازی به انجام کارهایی مانند بک لینک و یا استفاده از سئو کلاه سیاه نمی باشد. زیرا پس از طی کردن زمان مشخصی، سایت مربوطه به جایگاه هایی که از قبل در اختیار داشته، دسترسی پیدا می کند.
بدین ترتیب در صورت مواجه شدن با الگوریتم گوگل دنس جای هیچ گونه نگرانی برای صاحبان کسب و کار های اینترنتی نمی باشد. بلکه چنانچه سایتی بتواند در آزمایش های این الگوریتم موفق عمل کند، می تواند در آینده جایگاه های بسیار بیشتری را نیز از طرف گوگل در زمینه فعالیت خود، کسب نماید.
در واقع الگوریتم Google Dance قصد دارد سایت های مختلفی را به یک چالش دعوت کند. این چالش می تواند هر سایتی را به جایگاه و رتبه واقعی خود برساند. بدین ترتیب هر سایتی که در بهینه سازی سایت قوی تر عمل کرده باشد، می تواند به کمک الگوریتم رقص گوگل جایگاه های نخست را فتح کند.