کلمات کلیدی متمرکز، کلمات یا عبارتی هستندکه میخواهید صفحات سایتتان از آن طریق پیدا شوند. شما باید کلمه کلیدی متمرکزتان را در پلاگین یوست سئو در قسمت جعبه متا قرار دهید.
قصد از جستجو هدف یا search intent در مورد کشف کردن چیزی ست که یک جستجوگر واقعا میخواهد. این موارد فقط کلمات کلیدی نیستند، بلکه اهداف جستجوگر را که میخواهد خرید یا اطلاعات کسب کند تعیین میکند.
تحقیقات کلمات کلیدی مناسب اهمیت بسیاری دارد زیرا متوجه میشوید مخاطبان شما چه عبارتهای را جستجو میکنند. در افزونه یوست، ما بطور مداوم با مشتریانی مواجه میشویم که برای توصیف محصولاتشان از مجموعهای از کلمات استفاده میکنند، در حالی که مخاطبانشان از مجموعه کاملا متفاوت از کلمات استفاده میکنند. به دلیل این عدم هماهنگی ، اکثر مشتریان بالقوه نمیتوانند سایت شما را پیدا کنند.
گاهی اوقات یک دپارتمان بازاریابی تصمیم میگیرد، نام خاصی را برای محصولاتش انتخاب کند. این یک تصمیم بازاریابی هوشمندانه است. همچنین این روشی است که میتواند محصولات شما را در ذهن مردم ثبت کنند. به عنوان مثال، در تعطیلات خانه اجاره نمیکنید، اما علاقمند به اجاره کلبههایی هستید که با نام “vacation cottages” یا کلبههای تعطیلات نام گذاری شدهاند. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که افراد خیلی کمی عبارت “vacation cottages” را جستو میکنند. اگر متنتان را برای این عبارت بهینه کنید، بطور حتم در موتورهای جستجو برای این عبارت رتبه بالای خواهید گرفت در حالی که با این عبارت ترافیک زیادی را ایجاد نخواهیدکرد و مشتریان بالقوهی بسیاری را از دست میدهید.
کارکردن برروی کلماتی که افراد، آنها را زیاد جستجو نمیکنند به معنای بهینه سازی نخواهد بود. تحقیقات کلمات کلیدی درست، به شما این اطمینان را میدهد که کلمات کلیدی مشابه با آنچه مخاطبانتان جستجو میکنند را بیابید و این باعث میشود بهینه سازی سایت باارزش شود. علاوه براین با نگاه کردن به جستجوی هدف یا search intent، شما متوجه سوالات مشتریان هدف خود میشوید. این سوالات باید در قالب محتوای با کیفیت پاسخ داده شوند.
با بررسی سایتهای ایرانی و خارجی که در صنعت شما پیشگام هستند، میتوانید مدلهای مختلف دستهبندی محتوا و مطالب آن سایتها را ببینید و از آنها برای موضوعات و کلمات کلیدی خود استفاده کنید.
برای مثال اگر قصد راهاندازی خردهفروشی آنلاین دارید با مراجعه به دیجیکالا، آمازون و سایتهای دیگر میتوانید از نحوه دستهبندی آنها ایده بگیرید. نکته دیگر این است که به دلیل سهم بازاری که این شرکتها دارند احتمال جستوجوی مخاطبان با الفاظ بهکاررفته در سایتهای آنان بیشتر است و وقتی این کلمات، جزء کلمات شما نیز باشد، بیشتر در نتایج حاصل از جستوجوها دیده میشوید.
خب، بهتر است از همین ابتدا بدانید که بدون کلمات کلیدی سئو، استراتژی محتوایی و بهینهسازی وبسایتتان راه به جایی نخواهد برد. از هر نظر که فکرش را بکنید، کلمات کلیدی برای موفقیت یک وبسایت لازم و ضروری هستند. کلمات کلیدی نقش مهمی در لینک بیلدینگ، جذب ترافیک و افزایش فروش آنلاین وبسایتها ایفا میکنند. درست است که شما میتوانید هر عبارتی را به عنوان کلمه کلیدی انتخاب کنید، اما مطمئن باشید برای انتخاب کلمات کلیدی باید استراتژی هدفمندی را پیش بگیرید.
شما باید با تحقیق کلمات کلیدی بفهمید که کاربران کدام کلمهها را بیش از عبارات هم معنی خود جستجو میکنند و اصلاً هدفشان از جستجوی چنین عباراتی چیست. با آگاهی از این اطلاعات است که شما میتوانید استراتژی بازاریابی موتورهای جستجوی خود را به درستی برنامهریزی کنید. در این مطلب تلاش کردهایم تا انواع کلمات کلیدی سئو را با دقت بالایی از یکدیگر تفکیک کرده و موارد استفاده از هر یک را با مثالهایی کاربردی بیان کنیم،
عبارتهای کلیدی ، کلمات کلیدی هستند که شامل ترکیب چندین کلمه میشوند. ما تمایل داریم در همه موارد از واژه “کلمات کلیدی” استفاده کنیم، اما منظور تنها کلمات تک واژهای نیست بلکه عبارات کلیدی را هم در بر میگیرند.
برای مثال “سئوی وردپرس” و یا ” پلاگین آنالیز گوگل”هر کدام یک کلمه کلیدی است. کلمات کلیدی معمولا شامل چندین کلمه است. بنابراین زمانی که از کلمات کلیدی صحبت میکنیم، به معنای عبارت کلیدی است.
کلمات کلیدی طولانی تر خاصتر هستند و کمتر متداولند، زیرا تمرکز آنها بر روی قسمتی از بازار است. رتبه گرفتن از این عبارتهای طولانی بسیار آسان است.
شاخص بعدی میزان رقابت بر سر کلمه کلیدی است. واضح است که رقبای شما بیکار نیستند و دائما در حال تلاش برای جایگاه پیدا کردن در صفحه نخست گوگل هستند. اما شما باید هوشمندانه اقدام کنید و از انتخاب کلماتی که رقابت در آنها بیش از حد بالاست اجتناب کنید. برای یافتن میزان رقابت در یک کلمه کلیدی شاخصی با عنوان میزان سختی یا Difficulty وجود دارد. ابزارهای زیادی برای اطلاع از میزان سختی رقابت برای یک کلمه وجود دارد که یکی از آنها ابزار KWFinder است. اگر عبارت مورد نظر را در این وب سایت جستجو کنید اطلاعات آن مانند تصویر زیر به شما نشان داده خواهد شد عدد 65 در دایره سمت راست در تصویر پایین نشان دهنده رقابت بسیار سخت بر سر این کلمه است و رقابت برای قرارگرفتن در صفحه اول با کلمه کلیدی «وکیل» بسیار بسیار دشوار است.
ضمن مراجعه به سایتهای مختلف و بررسی آنها، از سایت گوگل نیز میتوانید استفاده کنید و از موضوعات مطرح شده در هر سایت آگاهی یابید. برای این کار باید آدرس سایت مورد نظر را در گوگل وارد کنید و بر اساس آدرس، موضوعات و یا همان topicها را جستوجو کنید. برای جستوجوی موضوعات در یک سایت خاص باید آدرس سایت را با اضافه کردن /topic به انتهای آن در گوگل جستوجو کنید.
قطعاً تابهحال با پیشنهادات گوگل (google suggest) در حین جستوجو مواجه شدهاید. این پیشنهادات بر اساس آخرین محاسبات گوگل در مورد جستوجو های کاربران در روزها و حتی ساعات اخیر است. بنابراین استفاده از عبارات پیشنهادی گوگل میتواند بهترین کلمههای کلیدی برای مطالب سایت شما باشد. عبارتهای موردنظر خود را تایپ کرده و پیشنهادات گوگل را به لیست خود اضافه کنید. میتوانید بعد از کلمه مدنظر خود تنها یک حرف از حروف (در جستوجو فارسی و یا انگلیسی) را نیز بزنید. در این صورت پیشنهادهای بیشتری توسط گوگل را منحصر به شروع با آن حرف دریافت میکنید.
فرض کنید پس از طی گام نخست حدود 30 کلمه کلیدی پیدا کرده اید. سؤالی که پیش می آید این است که بر روی کدام کلمه یا کلمات تمرکز کنیم؟ در این مرحله شما باید کلمات کلیدی را بر اساس فاکتورهای زیر اولویت بندی کنید:
یکی از اصلی ترین شاخص ها برای تعیین میزان اهمیت و اولویت یک کلمه کلیدی میزان ترافیک آن کلمه است. یعنی اینکه متوجه بشویم یک عبارت روزانه چند بار در موتورهای جستجو سرچ می شود. بهترین ابزار برای تعیین میزان ترافیک یک عبارت ابزار Google Trends است. به این وب سایت رفته و عبارت مورد نظر خود را وارد نمایید تا متوجه شوید به طور نسبی این عبارت چقدر ترافیک دارد. شما در گوگل ترند می توانید میزان ترافیک حداکثر 5 عبارت را در مقایسه با هم ببینید.
توجه داشته باشید که برای عباراتی که حجم ترافیک پایینی دارند نتیجه ای به شما نشان داده نخواهد شد. متاسفانه بسیاری از ابزارهای سئو برای زبان فارسی نتایج خوبی ندارند. پر واضح است که هرچه کلمه کوتاه تر باشد (به این کلمات اصطلاحا Head Terms گفته می شود) میزان ترافیک آن بالاتر و هرچه عبارت طولانی تر باشد (به این عبارت اصطلاحا Long Tail Terms گفته می شود) ، خاص تر شده و ترافیک آن پایین تر می آید.