راهنمای جامع سئو در وردپرس
به دلیل اینکه اغلب سایت ها در دنیای امروز با ورد پرس نوشته می شوند،
به بیان ساده، سئو فرآیندی است که در آن شما سایت بهینهای را برای موتورهای جستجو میسازید. این امر دقیقا به چه معنی است؟ خب، راستش را بخواهید؛ هرچه سایت وردپرس بهینهتر باشد، شانس بیشتری پیدا میکند که در اولین صفحه نتایج جستجوی گوگل ظاهر شود و این یعنی آخر خوشبختی سایت!
برای اینکه درباره سئوی سایت های فروشگاهی بدانید می توانید مقاله
الگوریتمهای موتور جستجو (قوانینی که توسط آنها وبسایتها را نسبت به دیگران رتبه بندی میکنند) به گونهای ابداع شدهاند که به وبسایتهایی ارجعیت داده میشود که تجربه بهتر و مناسبتری را برای کاربران فراهم میکنند.
چرا SEO مهم است؟
موتورهای جستجو اغلب بزرگترین منبع ترافیک برای اکثر وبسایتها هستند. Google و سایر موتورهای جستجو از الگوریتمهای پیشرفتهای برای درک و رتبهبندی مناسب صفحات در نتایج جستجو استفاده میکنند. اگر محتوای شما بهینه نشده باشد، موتورهای جستجو نمیدانند چگونه آن را رتبهبندی کنند. وقتی دیگران مباحثی را که شما نوشتهاید را سرچ میکنند، در موتورهای جستجو ظاهر نمیشود و به همین سادگی تمامی آن ترافیکها را از دست میدهید. و اما نکاتی درباره سئوی کامل وردپرس و اعمال آن بر روی سایت:
مرحله اول: تحقیق
بسیار مهم است که سایت شما تا حد امکان به بالای اولین SERP نزدیک شود. برای انجام این کار، باید درک کاملی از موارد زیر داشته باشید:
سایت وردپرس شما راجع چه موضوعی است؟
مخاطب شما کیست؟
سایت شما بیشتر بر روی چه نوع اصطلاحات و کلماتی متمرکز است؟
حال نیاز به یک راهنمای جامع سئوی وردپرس داریم تا ما را در این مسیر یاری کند. در گذشته سایت و محتواهای آنها پر بود از کلمات کلیدی که حتی گاه در بین متن و مقالات کاملا بیمعنا و غیر منطقی بود و میتوانست موتورهای جستجو را فریب دهد؛ اما امروزه گوگل بسیار باهوشتر شده است پس بهتر است شما هم عاقلانهتر عمل کنید.
برای انجام این کار، سایت وردپرسی نیاز به تمرکز بیشتری دارد. واقعاً، این امر هیچ تفاوتی با سایر تجارتهای بیرونی ندارد. شما با یک ایده درخشان شروع میکنید، خدمات و یا محصولات خود را ارائه میدهید و سپس مطابق با آنها تبلیغات میکنید. باید همین کار را نیز در مورد سایت خود انجام دهید. ابتدا با نگاه کردن و تحقیق کردن در مورد سایتهای مشابه و یا رقبای خود شروع کنید:
داشتن سئو بالا برای یک وبسایت حرفهای از ضروریترین موارد بهحساب میآید. شما اگر میخواهید یک کسبوکار پررونق داشته باشید؛ میزان سئو سایت شما میتواند تأثیر زیادی در این امر داشته باشد.
رتبه سایت شما در موتورهای جستجو تأثیر بسیار زیادی در پیشرفت کسبوکار شما دارد. این امر باعث شده که اکثر وبمسترها و مدیران وبسایتها تلاش کنند که در نتایج موتورهای جستجو، خصوصاً گوگل رتبه بالایی داشته باشند. همچنین این امر باعث رقابت بین کسبوکارهای اینترنتی شده است. در حقیقت رتبهی بهتر بین سایتها در موتورهای جستجو به رونق و کیفیت کسبوکارهای اینترنتی بستگی دارد؛ چیزی که از آن بهعنوان بازاریابی اینترنتی و یا دیجیتالی یاد میشود. پس درک بهتر سئو و مفاهیم آن میتواند در بهینهسازی سایت به شما کمک بیشتری کند.
همهی ما تلاش میکنیم که با این مفهوم که سئو یک ترفند و یا حقه است مبارزه کنیم؛ درصورتیکه سئو چیزی فراتر از این میتواند باشد. در طول سالها، رسانههای اجتماعی برای کشف محتوا و محصولات جدید پیشرفت بسیاری داشتهاند. گوگل الگوریتم خود را به معنای واقعی کلمه صدها بار در سال تغییر میدهد. این با تغییر رسانههای اجتماعی سازگار بوده و سئو بیشتر پیچیده میشود. بهطور دائم رتبهبندی خوب در گوگل خواستار یک استراتژی سئو گسترده است؛ که در هر جنبهای از وبسایت شما متمرکز باشد. مسائل فنی، تجربه کاربر، محتوا و حتی امنیت وبسایت شما باید مرتب باشند. برای حفظ رتبهبندی خوب در گوگل، شما باید رویکرد سئو جامع خود را توسعه دهید.
چرا باید سایتم را سئو کنم؟
یکی از مهمترین عوامل کسبوکار اینترنتی بحث بهینهسازی و موتورهای جستجو است. این امر در جستجو مطالب سایتها بهقدری مهم و ارزشمند است؛ که به یکی از عوامل رقابت بین کسبوکارهای اینترنتی و شرکتهای معتبر در جهان تبدیل شده است. اینکه سایت ما در رتبههای اول گوگل قرار گیرد یک امر مهم در ساخت سایتها و کسبوکارها میباشد.
یکی از دلایل سئو کردن سایت این است که اگر میخواهید کسب کارتان در رقابت با کسب کارهای اول ایران و یا حتی جهان قرار گیرد؛ میبایست سایت خود را سئو کنید و با بهروزرسانی آن در مقابل سایتهایی با سئو قوی قرار بگیرید.
یکی از مهمترین عوامل مهم در کسبوکارها بازاریابی اینترنتی است. افزایش تعداد مصرف بازدیدکنندگان سایت از طریق شبکههای اجتماعی انجام میشود. همچنین امروزه کاربران و مشتریان از راههای جستجو از طریق گوگل نیازمندیهای روزانه خود را برطرف میکنند. توجه داشته باشید که این امر فقط به بازاریابیهای اینترنتی و هزینههای آن بستگی ندارد؛ بلکه به میزان قدرت سئو سایت نیز ارتباط دارد. قدرت سئو سایت شما میتواند یکی از عوامل اصلی در تبلیغات و گسترش کسب کار شما باشد.
مسائل ابتدایی در سئو وردپرس
سیستم مدیریت محتوای وردپرس به صورت ابتدایی دارای یک سیستم بهینه می باشد و تا آنجا که ما با سایر سیستم های مدیریت محتوا کار کرده ایم در ایندکس شدن هر یک از صفحات به شکل صحیح تری عمل می کند. اما کارهایی نیز می توانید انجام دهید تا ایندکس شدن به صورت آسانتری انجام شود.
اولین قدم، تغییر ساختار پیوندی است. تنظیم این قسمت را می توانید در Settings → Permalinks بیابید. ساختار اولیه این قسمت به شکل ?P=<Postid> است، اما ما ترجیح می دهیم آن را به شکل /Post-Name/ یا /Category/Post-Name/ تغییر دهیم. برای این قسمت شما تنظیمات را طبق تصویر زیر به /%Postname%/ تغییر دهید.
ساختار پیوندی
برای قرار دادن نام دسته در یو آر ال شما می بایست ابتدا Custom Structure را انتخاب کرده و مقدار آن را به /%Category%/%Postname%/ تغییر دهید. در هر صورت اگر سایت شما دارای مطلب فراوانیست و قصد دارید که این تغییر ساختار را انجام دهید، توجه داشته باشید که ریدایرکت های متناسب را بعد از تغییر ساختار یو آر ال اعمال کنید.
شما درابتدا می بایست تصمیم بگیرید که شکل وبسایت شما به عنوان مثال به شکل www.example.com یا example.com باشد. انتخاب یکی از این دو حالت را در قسمت Settings → General می توانید انتخاب کنید:
نسخه با Www یا بدون Www
همچنین بعد از انتخاب ورژن مورد نظر خود می بایست در کنسول جستجوی گوگل نیز این ورژن موردنظر را به گوگل نیز اعلام کنید. انتخاب این حالت را می تواند در بخش Settings → Preferred Domain بیابید:
نسخه با Www یا بدون Www
نسخه با Www یا بدون Www
مسئله بعدی در بهینه سازی ساختار یو آر ال ها، حذف کلمات اضافی در آن مانند "یک"، "و" و غیره است. از ورژن 1.1.6 افزونه Yoast SEO به بعد حذف این کلمات به صورت اتوماتیک اعمال می شود. بنابراین شما آدرس های بلند بالایی همچون یک جمله کامل نخواهید داشت و این بر زیبایی یو آر ال خواهد افزود.
این مسئله در هر حالت چیزی نیست که بخواهید بعد از انتشار پست آن را اعمال کنید. چرا که اشخاصی ممکن است به آن مطلب شما لینک داده باشند. در صورتی که مجبور به اعمال تغییرات در آدرس صفحات هستید، ریدایرکت 301 را از یاد نبرید.
در ای نگاه می توانید از
1.1.4 Https یا بدون Https
در سال 2014 گوگل اعلام کرد که از این پس سایت ها دارای Https در رنکینگ گوگل، جایگاه نسبتا بالاتری خواهند داشت و از آن به بعد بود که بسیاری از سایت ها به Https مهاجرت کردند. در صورتی که می خواهید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید مطلب تاثیر Https بر روی سئو را مطالعه بفرمایید.